Οδοφωτισμός: Από τη θεωρία στην πράξη
Πέρασαν 15 μήνες από τον Αύγουστο του 2020 όταν ο Δήμαρχος Βέλου-Βόχας Αννίβας Παπακυριάκος υπέγραψε με την ανάδοχο εταιρεία, τη σύμβαση για την αναβάθμιση του οδοφωτισμού με παράλληλη εξοικονόμηση ενέργειας.
Τότε, στις δηλώσεις του είχε τονίσει μεταξύ άλλων ότι
<<Από σήμερα αλλάζει ο Δήμος μας>>.
 
Τα θετικά αποτελέσματα που θα λάβουν οι δημότες από το έργο αυτό δεν είναι μόνο οικονομικά, αλλά επιπλέον οικολογικά και τεχνολογικά αφού ο Δήμος μας μέσω των φωτιστικών εγκαθιστά δωρεάν και ένα εκτεταμένο δίκτυο που αποτελεί την βασική υποδομή στην οποία μπορεί να συνδέσει και τηλεδιαχειρισθεί κάθε πιθανή εφαρμογή smart city».
Σήμερα, το έργο βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη και η αντικατάσταση των φωτιστικών σωμάτων σε αρκετές κοινότητες έχει ολοκληρωθεί, ενώ οι οικονομικές υπηρεσίες του Δήμου Βέλου-Βόχας έχουν ήδη καταγράψει τα πρώτα θετικά οικονομικά στοιχεία!
Παράλληλα, το περιβαλλοντικό αποτύπωμα έχει μειωθεί αισθητά ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη ειδική φωτοτεχνική μελέτη για την αντικατάσταση των λαμπτήρων στην Π.Ε.Ο.
Τα έξυπνα φωτιστικά που τοποθετούνται είναι κατασκευασμένα από εταιρεία η οποία είναι πρωτοπόρα στις τεχνολογίες led/ smart city & δικτύων, υπερκαλύπτοντας τις υψηλότερες παγκοσμίως προδιαγραφές και οπτικά πρότυπα.
ΕΜΒΛΗΜΑΤΙΚΟ
 Ο Δήμαρχος κ. Αννίβας Παπακυριάκος έχει κάθε λόγο να υπερηφανεύεται για την επίτευξη ενός εμβληματικού έργου, αναβάθμισης του επιπέδου οδοφωτισμού του δήμου που φέρνει την νέα εποχή στoν Δήμο Βέλου Βόχας, αφού δεν έχει να ζηλέψει σε τίποτα από κανένα αντίστοιχο έργο ανά τον κόσμο, δίχως καμία επιβάρυνση για τον Δήμο και χωρίς να φορτώνεται ο Δήμος με δανειακές υποχρεώσεις.
ΠΟΛΛΑΠΛΑ ΟΦΕΛΗ
 Πέραν των ενεργειακών και περιβαλλοντικών επιπτώσεων, η χρησιμοποίηση λαμπτήρων LED αναβαθμίζει το αστικό περιβάλλον τις νυχτερινές ώρες. Η αναβάθμιση επιτείνεται από το γεγονός ότι μπορεί εύκολα να φωτιστούν σημεία ιδιαίτερης σημασίας (π.χ. εκκλησίες, μνημεία, κ.λπ.) με ελάχιστο κόστος, αλλά και να ενισχυθεί και εμπεδωθεί το αίσθημα ασφάλειας των κατοίκων.
Δήμος Βέλου-Βόχας: Σε εξέλιξη το μεγάλο έργο της αναβάθμισης του δημοτικού οδοφωτισμού
Το έργο το οποίο βρίσκεται σε εξέλιξη, ξεκίνησε με μια εκτεταμένη έρευνα της εταιρείας στις οδούς του Δήμου Βέλου-Βόχας. Έγινε κατηγοριοποίηση των δρόμων βάση των σχετικών εγκεκριμένων προτύπων και με βάση αυτή την κατηγοριοποίηση έγινε η επιλογή κλάσεων φωτισμού.
Ακολούθησε η καταγραφή των γεωμετρικών σημείων του δρόμου και η έρευνα κατέληξε με μια σειρά 50 και πλέον φωτοτεχνικών μελετών δρόμου με βάση τα νέα φωτιστικά τεχνολογίας LED.
Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν πως σε ποσοστό που υπερέβαινε το 60% ο δημοτικός φωτισμός δεν κάλυπτε τις απαιτήσεις του Ευρωπαϊκού Προτύπου και δεν παρέχει ασφαλή και ομοιόμορφο φωτισμό.
Καταγράφηκε επίσης, ότι ο Δήμος Βέλου-Βόχας σε μεγάλο μέρος του οδικού δικτύου του χρησιμοποιούσε λαμπτήρα τύπου LED 15W σε φωτιστικό τύπου «καπελάκι» το οποίο όμως αδυνατούσε να καλύψει τις φωτιστικές ανάγκες των οδών, ενώ με βάση τις απαιτήσεις των προτύπων έχει χαρακτηρισθεί ως ακατάλληλος για τον φωτισμό δρόμων.
Συνολικά στις οδούς του δήμου καταγράφηκαν 5.605 φωτιστικά σώματα ενώ εκτιμήθηκε ότι για το σωστό φωτισμό όλων των οδών απαιτείται η εγκατάσταση άλλων 1.136 φωτιστικών σωμάτων.
Οι εργασίες αντικατάστασης ξεκίνησαν από τα χωριά Καλέντζι, Χαλκί και Σουληνάρι. Στη συνέχεια οι αντικαταστάσεις συνεχίστηκαν στη Στιμάγκα, στην Πουλίτσα, στις Κρήνες, στο Ελληνοχώρι και στη Νεράντζα. Σε αυτές τις Κοινότητες οι εργασίες έχουν ολοκληρωθεί και ο δημοτικός οδοφωτισμός έχει αντικατασταθεί πλήρως.
Στη συνέχεια οι εργασίες προχώρησαν σε Μπολάτι, Βραχάτι, Βοχαϊκό και Ζευγολατιό όπου βρίσκονται σε εξέλιξη και το έργο συνεχίζεται καθώς υπολείπεται η αντικατάσταση φωτιστικών στα κεντρικά σημεία των ανωτέρω κοινοτήτων.
Τέλος, αφού ολοκληρωθούν οι εργασίες στις ανωτέρω κοινότητες σειρά έχουν τα Ταρσινά και το Βέλο, αλλά και Παλαιά Εθνική Οδός, για την οποία όπως είπαμε εκπονήθηκε ειδική φωτοτεχνική μελέτη.
Μοναδικό κριτήριο για την εγκατάσταση των ανάλογης φωτεινότητας φωτιστικών αποτελεί το πλάτος του δρόμου και η κυκλοφοριακή συχνότητα που καταγράφηκε στην οδό.
Παράπλευρες εγκαταστάσεις και επιμέρους λειτουργίες
Παράλληλα με την αντικατάσταση των φωτιστικών εγκαθίσταται και σύστημα ελέγχου της λειτουργίας τους (CMS), το οποίο επιτρέπει την συνεχή παρακολούθηση της λειτουργίας των λαμπτήρων, την καταγραφή της κατανάλωσης, αλλά και τον εντοπισμό των βλαβών. Αυτό γίνεται δυνατό μέσω αισθητήρων που τοποθετούνται σε κάθε κολώνα και επικοινωνούν με ένα κέντρο ελέγχου. Κάθε λαμπτήρας έχει συγκεκριμένες συντεταγμένες που ορίζουν τη θέση του και λειτουργεί μόνο σε αυτήν. Τι σημαίνει αυτό πρακτικά; Αν κάποιος πάρει έναν λαμπτήρα και τον τοποθετήσει σε άλλον φωτιστικό ιστό που δεν έχει τις συντεταγμένες του, τότε ο λαμπτήρας δεν θα ανάψει! Παράλληλα, το κάθε φωτιστικό σώμα με βάση τη δική του συντεταγμένη, τον δικό του κωδικό αριθμό και μέσω διαδικτύου θα ενημερώνει για την κατάστασή του το κέντρο ελέγχου.
Βάσει της σύμβασης που έχει υπογραφεί, για τα επόμενα δέκα χρόνια στο Δήμο Βέλου-Βόχας, όσες βλάβες προκύψουν θα αντιμετωπίζονται άμεσα εντός 48 ωρών από τον ανάδοχο. Με απλά λόγια οι βλάβες στον κοινοτικό φωτισμό θα φαίνονται αυτόματα στο σύστημα ελέγχου.
Επιπλέον, η εγκατάσταση αυτού του δικτύου αισθητήρων είναι εξαιρετικής σημασίας, αφού μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για άλλες λειτουργίες του Δήμου και είναι το πρώτο ουσιαστικό βήμα για τη δημιουργία μιας «έξυπνης πόλης». Τέλος, το σύστημα προληπτικής συντήρησης μέσω Η/Υ αφορά στον περιοδικό έλεγχο, καθαρισμό και συντήρηση κάποιων ευαίσθητων τμημάτων των λαμπτήρων Led.
Οι στόχοι και τα πρώτα αποτελέσματα
Ο κυριότερος στόχος του έργου που βρίσκεται σε εξέλιξη είναι η βελτίωση της οδικής ασφάλειας κατά τη διάρκεια της νύχτας, προσδίδοντας συνθήκες καλής ορατότητας για τους χρήστες του οδικού δικτύου.
Επιπλέον, η εγκατάσταση οδικού φωτισμού στοχεύει στην επίτευξη μιας ομαλής κυκλοφοριακής ροής, παρέχοντας βελτιωμένη απεικόνιση των γεωμετρικών και κυκλοφοριακών χαρακτηριστικών της οδού.
Η αποτελεσματικότητα του σωστού οδοφωτισμού, έγκειται στο να πληροί τα χαρακτηριστικά των εθνικών και διεθνών προδιαγραφών, εξασφαλίζοντας με αυτόν τον τρόπο την ποιότητα του συστήματος φωτισμού.
Παράλληλα, ο Δήμος απαλλάσσεται από τις ηλεκτρολογικές προμήθειες καθώς με τη σύμβαση η υποχρέωση και το κόστος κάλυψης αυτών των προμηθειών έχει μετακυλήσει στην εταιρεία.
Οι πληροφορίες λένε ότι ήδη οι οικονομικές υπηρεσίες του Δήμου Βέλου-Βόχας έχουν δει σημαντικές μειώσεις στα τιμολόγια της ΔΕΗ τα οποία αποφέρουν κέρδη στο δημοτικό ταμείο.
Εξάλλου σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά το κόστος λειτουργίας και συντήρησης του δημοτικού οδοφωτισμού που υπερέβαινε τα 303.000 ευρώ ετησίως, έχει ήδη μειωθεί και αναμένεται μετά την ολοκλήρωση της επένδυσης και την ανάληψη της λειτουργίας και συντήρησης του δικτύου από τον ανάδοχο, να μην ξεπερνάει τα 50.000 ευρώ συμπεριλαμβανομένων τόσο του κόστους της ενέργειας όσο και όλων των εξόδων συντήρησης.
Συνολικά, η εξοικονόμηση για τον Δήμο Βέλου Βόχας θα είναι άνω του 80% και σε αυτήν συμπεριλαμβάνεται η εξοικονόμηση από την περίοδο λειτουργίας και συντήρησης του συστήματος από τον ανάδοχο για 10 έτη από την εγκατάσταση, με δικαίωμα παράτασης για 5 επιπλέον έτη εάν το επιθυμήσει ο δήμος.
Συνοψίζοντας μπορούμε να πούμε ότι πρόκειται για μια δράση ολοκληρωµένης παρέµβασης, η οποία αποφέρει πολλαπλά οφέλη, όπως βελτίωση – αναβάθµιση του δηµοτικού φωτισµού, σηµαντική εξοικονόµηση ενέργειας, αισθητική και ποιοτική αναβάθµιση του Δήµου, µείωση του αποτυπώµατος διοξειδίου του άνθρακα (CO₂), ενίσχυση της ασφάλειας κ.α.
Παράλληλα, µε την εγκατάσταση των αισθητήρων στο δίκτυο οδοφωτισµού, ο Δήµος αποκτά χωρίς κόστος ένα σύγχρονο σύστηµα διαχείρισης του συστήµατος αυτού, βασιζόµενο στην τηλεµατική, πάνω στο οποίο µπορούν να «κουµπώσουν» και άλλα συστήµατα ηλεκτρονικού ελέγχου.
Έτσι, η αξιοποίηση της δηµιουργουµένης υποδοµής θα αποτελέσει αφορµή για την ανάπτυξη στο Δήμο Βέλου-Βόχας νέων υποδοµών και εφαρµογών «Έξυπνης Πόλης» (Smart City), σύµφωνα µε τα νέα πρότυπα που θέτει η ραγδαία ανάπτυξη της τεχνολογίας της πληροφορικής.